Friday, January 15, 2010

Bumi Darussalam...Hikmah Kembara..



  Masjid Jame' Sultan Hassanal Bolkiah, Tutong, Brunei

Alhamdulillah..penulis berkesempatan berziarah ke negara Brunei Darussalam pada 4 hingga 8 Januari lalu. Delegasi dari Fakulti Pendidikan seramai 48 orang. Antara tempat yang menjadi memori terindah kami adalah:



  • Universiti Brunei Darussalam



  • Universiti Islam Sharif Ali



  • Kolej Universiti Perguruan Islam (KUPU)

Sebagai pelajar Fakulti Tamadun Islam, UTM..kami berperanan untuk turut serta bagi sesi dialog bersama pensyarah dan wakil  universiti2 ini. Alhamdulillah..banyak pengalaman yang dapat kami kongsikan antaranya:

  • Bahasa pengantar yang digunakan (hebat juga bahasa Arab di sana...)
  • Bilangan pelajar di sana sedikit (maksimum 300+)
  • Kualiti pelajar amat dititikberatkan
     Masjid Universiti Brunei Darussalam
    Pejabat Mufti Darul Ifta' dan Irsyad Fatwa..
    Sebahagian Pensyarah dari Universiti Islam Sharif Ali..
    KUPU..
    Sesi dialog pensyarah UNISSHA dan pelajar Fakulti Tamadun Islam, UTM Skudai
Perasaan gembira dan syukur apabila berada lima hari di negara bertuah yang kaya...di bawah pemerintahan Sultan yang mewarisi darah Rasulullah s.a.w...Sultan Hassanal Bolkiah, menurut pegawai Darul Ifta'. Baginda sultan juga gemar mempraktikkan sunnah antaranya menggunakan tongkat ketika menghadiri majlis-majlis keramaian. Di darul ifta' juga terdapatnya beratus mashaf-mashaf Al-Quran dari dalam dan luar negara dan tongkat baginda sultan (hampir 300 lebih..mungkin)..to be continue..
Di bandar Seri Begawan, tiada kelihatan motor..hari kedua penulis di sana..barulah kelihatan motor (berkuasa tinggi warna biru) di jalan raya..kebanyakan rakyat Brunei memiliki kereta import..antaranya Suzuki Swift, Honda Oddessy..dan pelbagai lagi. Di sini penulis ingin berkongsi budaya yang diamalkan oleh rakyat Brunei. Mereka amat disiplin dalam etika kerja. Dari staff tinggi hinggalah staff bawahan. Kita dapat merasakan biah yang diamalkan amat berbeza..Contohnya, staff di Royal Brunei  yang sempat kami temuramah berkongsi tentang islam..satu pendekatan dakwah yang baik. Kami berkongsi tentang gejala buang bayi misalnya..Di Brunei pada tahun lepas, kes yang dilaporkan hanya 2 kes sahaja (wallahualam)..Semoga Allah merahmatinya..ini sedikit perkongsian dari diri penulis..wallahualam

0 comments:

Post a Comment