Thursday, March 11, 2010

Sanggup kamu meminang dia???....




"Sanggup kamu meminang dia?"Tanya ust yang mengajar subjek quran wa hadis ahkam...teringat daku akan kelas kami tempoh hari..tajuk perbentangan adalah perkahwinan...ustaz bertanya sedemikian kerana...kami mempersoalkan.."perigi cari timba"...apabila part yang hangat ketika perbentangan "Jangan membujang"...hui..mcm2 persoalan diajukan...bile menyebut tentang perkahwinan...dan jodoh..ianya bukan mudah.....ada yang berpandangan dalam hal ini.....seharusnya kita meletakkan "TAWAKAL kepada ALLAH" mengatasi segalanya..ya..penulis bersetuju dengan pandangan tersebut...


Dan kesimpulan daripada perbentangan tersebut...adalah seharusnya setiap individu Muslim..mempersiapkan diri masing-masing dengan untuk berdepan dengan hari-hari mendatang seperti ibadah, akhlak dan rasa ketauhidan terhadap Allah Taala yang tinggi...kerana perkahwinan bukan ibadah semata-mata ia juga adalah satu perjuangan yang akan kita tempuh di hari mendatang..wallahualam

2 comments:

Anonymous said...

Ingat tak ketika nabi mengarahkan sahabat dan tentera Islam (pasukan pemanah) beraada diatas bukit uhud? Ayah ibu juga boleh berbuat demikian, sebagai insan yang lebih tua sangat memahami apa yang sepatutnya untuk anak-anak. mempunyai banyak kelebihan jika tidak digunakan untuk masa depan anak-anak apalah gunanya, walaupun anak-anak sudah pandai mengaji dan sampai kemenara gading ibu bapa wajar dan harus sentiasa memberikan arah tuju dan panduan kerana jika dibiarkan anak-anak mencari jalan dan jodohnya bersendirian bimbang-bimbang anak akan tersesat jalan.

Ramai anak-anak zaman ini tidak peduli nasihat dan tunjuk ajar ibu bapa, asyik dengan gelora nafsu kebendaan, kebanyakannya memilih yang kaya dan tanpan serta rupawan, lupa aras tunjuk agama dan budaya sepertinya kisah sahabat yang ingkar arahan nabi dalam peperangan uhud tadi, mereka sibuk dan tamakan harta rampasan meninggalkan tempat yang sangat strategik dan istimewa (tempat yang ditetapkan nabi) untuk mereka jaga, jika itu yang berlaku kepada anak-anak semua maka rugilah kita.

Bukan bermaksud tidak percaya kepada qadha' dan qadar Allah s.w.t dalam soal jodoh tetapi manusia wajib berusaha untuk yang terbaik, isteri adalah tapak terbaik untuk masa depan kita dan anak-anak, mendapat isteri yang solehah bererti separuh agama kita sudah dimiliki. Wahai remaja beriman....jadikanlah sirah sebagai panduan, hidup masa lalu banyak mengajar kita.

Alina Wardah said...

;-)

Post a Comment